Od najmłodszych lat dziecko powinno być wprowadzone w świat muzyki
"Muzyka jest językiem uniwersalnym, pełnym, często intuicyjnym i może stanowić najbardziej odpowiedni sposób dla wyrażania spontaniczności"
R. Gloton, C.Clero
"To czego nie może zwykły język, znajduje bezpośredni wyraz w bezpojęciowym języku dźwięku"
Wilhelm Wackenroder
Według Pitagorasa uprawianie muzyki prowadzi duszę do cnoty, doskonali człowieka, ma głęboki sens moralny. Natomiast zdaniem Arystotelesa muzyka ma właściwości odprężające, uwalnia emocje, które nie powinny zbyt długo zalegać w psychice człowieka i daje wytchnienie po wysiłku fizycznym i psychicznym.
Muzyka:
uczy - pozwala zrozumieć otaczający nas świat
bawi - dostarcza dziecku wiele radości i uciechy podczas tańca oraz w czasie innego jej wykorzystania
rozwija - dziecko w trakcie zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne; że muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem
wychowuje - pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno – moralnych
wspomaga rozwój emocjonalny - dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia
wpływa na ogólny stan dziecka - w czasie zabaw muzyczno-ruchowych następuje rozwój mięśni, poprawa postawy i pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu
Rola jaką pełni muzyka w poszczególnych okresach życia dziecka przedszkolnego:
dziecko 3-letnie z wyraźnym zainteresowaniem reaguje na muzykę, próbuje śpiewać. Muzyka wchodzi w życie dziecka, wpływ jej na rozwój dziecka jest wyraźny, nie jest jednak w tym okresie jeszcze ciągły
dziecko 4-letnieśpiewa piosenki w miarę poprawnie. Chętnie eksperymentuje z dźwiękiem na klawiaturze, na instrumentach, lubi zabawy ze śpiewem, próbuje zabierać głos na temat ulubionych piosenek i utworów instrumentalnych
dzieci 5-letnie wystukują proste rytmy muzyczne i uczą się łatwych melodii na instrumentach, tańczą
dzieci 6-letnie lubią słuchać muzyki-preferują audycje radiowe i telewizyjne z tłem muzycznym. Wyraźnie kształtuje się w tym okresie słuch melodyczny
Etapy wprowadzania dziecka w świat muzyki
określanie nastroju i charakteru muzyki (smutna, wesoła, skoczna, łagodna, itp.)
reagowanie na zmiany dynamiki, tempa i artykulacji
reagowanie na zmiany rytmiczne
umiejętne określanie metrum utworu i zaznaczanie akcentu metrycznego
Spostrzeganie budowy piosenki, czy melodii tańca
Udział w zabawach ze śpiewem, umiejętne łączenie z nim różnych form
Prawidłowe reagowanie ruchem na słyszaną muzykę
Improwizacje ruchowe przy muzyce:naśladowanie poruszania się zwierząt, ptaków, roślin, ludzi
odtwarzanie swobodnym ruchem i mimiką nastroju i charakteru słuchanej muzyki, piosenki
swobodne interpretacje ruchowe krótkich utworów muzycznych
improwizacje taneczne – tworzenie własnych układów tanecznych do utworów muzycznych
Stopniowe wprowadzanie dziecka w świat muzyki klasycznej:
tworzenie opowiadań do muzyki
wprowadzenie opowieści ruchowej
wprowadzanie układów tanecznych (z rekwizytami lub bez)
wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych ( tupanie, klaskanie, pstrykanie ) jako akompaniament do utworów
realizowanie partytur za pomocą instrumentów perkusyjnych i niekonwencjonalnych jako akompaniament do utworów