Muzyka
Od najmłodszych lat dziecko powinno być wprowadzone w świat muzyki
"Muzyka jest językiem uniwersalnym, pełnym, często intuicyjnym i może stanowić najbardziej odpowiedni sposób dla wyrażania spontaniczności"
R. Gloton, C.Clero
"To czego nie może zwykły język, znajduje bezpośredni wyraz w bezpojęciowym języku dźwięku"
Wilhelm Wackenroder
Według Pitagorasa uprawianie muzyki prowadzi duszę do cnoty, doskonali człowieka, ma głęboki sens moralny. Natomiast zdaniem Arystotelesa muzyka ma właściwości odprężające, uwalnia emocje, które nie powinny zbyt długo zalegać w psychice człowieka i daje wytchnienie po wysiłku fizycznym i psychicznym.
Muzyka:
-
uczy - pozwala zrozumieć otaczający nas świat
-
bawi - dostarcza dziecku wiele radości i uciechy podczas tańca oraz w czasie innego jej wykorzystania
-
rozwija - dziecko w trakcie zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne; że muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem
-
wychowuje - pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno – moralnych
-
wspomaga rozwój emocjonalny - dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia
-
wpływa na ogólny stan dziecka - w czasie zabaw muzyczno-ruchowych następuje rozwój mięśni, poprawa postawy i pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu
Rola jaką pełni muzyka w poszczególnych okresach życia dziecka przedszkolnego:
-
dziecko 3-letnie z wyraźnym zainteresowaniem reaguje na muzykę, próbuje śpiewać. Muzyka wchodzi w życie dziecka, wpływ jej na rozwój dziecka jest wyraźny, nie jest jednak w tym okresie jeszcze ciągły
-
dziecko 4-letnieśpiewa piosenki w miarę poprawnie. Chętnie eksperymentuje z dźwiękiem na klawiaturze, na instrumentach, lubi zabawy ze śpiewem, próbuje zabierać głos na temat ulubionych piosenek i utworów instrumentalnych
-
dzieci 5-letnie wystukują proste rytmy muzyczne i uczą się łatwych melodii na instrumentach, tańczą
-
dzieci 6-letnie lubią słuchać muzyki-preferują audycje radiowe i telewizyjne z tłem muzycznym. Wyraźnie kształtuje się w tym okresie słuch melodyczny
Etapy wprowadzania dziecka w świat muzyki
-
określanie nastroju i charakteru muzyki (smutna, wesoła, skoczna, łagodna, itp.)
-
reagowanie na zmiany dynamiki, tempa i artykulacji
-
reagowanie na zmiany rytmiczne
-
umiejętne określanie metrum utworu i zaznaczanie akcentu metrycznego
Spostrzeganie budowy piosenki, czy melodii tańca
Udział w zabawach ze śpiewem, umiejętne łączenie z nim różnych form
Prawidłowe reagowanie ruchem na słyszaną muzykę
Improwizacje ruchowe przy muzyce:
-
naśladowanie poruszania się zwierząt, ptaków, roślin, ludzi
-
odtwarzanie swobodnym ruchem i mimiką nastroju i charakteru słuchanej muzyki, piosenki
-
swobodne interpretacje ruchowe krótkich utworów muzycznych
-
improwizacje taneczne – tworzenie własnych układów tanecznych do utworów muzycznych
Stopniowe wprowadzanie dziecka w świat muzyki klasycznej:
-
tworzenie opowiadań do muzyki
-
wprowadzenie opowieści ruchowej
-
wprowadzanie układów tanecznych (z rekwizytami lub bez)
-
wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych ( tupanie, klaskanie, pstrykanie ) jako akompaniament do utworów
-
realizowanie partytur za pomocą instrumentów perkusyjnych i niekonwencjonalnych jako akompaniament do utworów
Wpływ muzyki na rozwój i edukację dzieci przedszkolnych
Muzyka odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci przedszkolnych, bez względu na ich indywidualne potrzeby, zdolności czy pochodzenie kulturowe. Jest jednym z najbardziej wszechstronnych narzędzi edukacyjnych, które wspierają wszechstronny rozwój maluchów – od emocjonalnego po intelektualny. Dzięki muzyce dzieci uczą się wyrażać siebie, rozwijają swoje zdolności poznawcze oraz odkrywają świat dźwięków i rytmów. Warto zatem zwrócić uwagę na znaczenie muzyki w życiu przedszkolaków i dążyć do włączenia jej w codzienne zajęcia edukacyjne. Muzyka pomaga dzieciom radzić sobie z trudnymi emocjami oraz stresującymi sytuacjami. Poza tym, zwiększa poczucie własnej wartości i pewność siebie, dzięki czemu przedszkolaki są lepiej przygotowane do nawiązywania nowych znajomości oraz radzenia sobie z wyzwaniami życia codziennego. Wspólne śpiewanie piosenek czy granie na instrumentach może również wpłynąć na umiejętność pracy w grupie oraz rozwijać empatię i wzajemne zrozumienie. Dzięki muzyce dzieci uczą się także wyrażać swoje uczucia i emocje, co przekłada się na lepszą komunikację z otoczeniem.
Stymulacja kreatywności i wyobraźni
Dzieci uczą się, że muzyka może być narzędziem do twórczego działania w innych dziedzinach sztuki, takich jak malarstwo, rzeźba czy teatr. Dźwięki mogą być wykorzystane do opowiadania historii, wyrażania emocji czy przedstawiania abstrakcyjnych koncepcji, co rozbudza ich wyobraźnię i kreatywność. Muzyka pobudza także ciekawość oraz chęć eksperymentowania z dźwiękiem, co może prowadzić do odkrywania nowych talentów i zainteresowań. Warto więc zachęcać dzieci do eksploracji różnorodnych form muzycznych oraz twórczego korzystania z muzyki w codziennym życiu.
Więcej niż tylko śpiew i taniec, muzyka wspiera też rozwój umiejętności słuchowych oraz zrozumienia języka. Dzięki niej dzieci uczą się analizować mowę, co wpływa na lepsze zrozumienie przesyłanej komunikacji i empatii, pozwalając rozumieć emocje innych wyrażane za pośrednictwem języka muzycznego. Muzyka pomaga również w rozwijaniu zdolności artykulacji, intonacji oraz rytmu mowy, co przyczynia się do lepszej komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Wpływ na rozwój intelektualny
Muzyka zachęca również do rozwoju umiejętności czytania i pisania poprzez naukę rozpoznawania wzorców rytmicznych i melodycznych. Dodatkowo nauka gry na instrumencie muzycznym wzmacnia zdolności analityczne oraz myślenie logiczne. Zajęcia muzyczne mogą także wpłynąć na rozwój matematycznych umiejętności dziecka, gdyż muzyka opiera się na systemach liczenia i proporcjach. Ponadto, muzyka może wspierać koncentrację oraz zdolność do zapamiętywania, co przekłada się na lepsze efekty w nauce innych przedmiotów.
Zajęcia w naszym przedszkolu muzycznym są także nieocenione dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego czy ze spektrum autyzmu, gdzie muzykoterapia pozwala na lepsze radzenie sobie z nadmiarem bodźców dźwiękowych oraz poprawę koncentracji i relaksacji. Muzyka może także pomóc w rozwijaniu umiejętności słuchowej i wzrokowej, co jest szczególnie ważne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki muzyce dzieci uczą się także lepiej kontrolować swoje reakcje emocjonalne oraz zachowania, co może prowadzić do lepszej adaptacji w społeczeństwie.