Nauka przez zabawę
Poprzez m.in. zabawy naśladowcze, tematyczne i symboliczne dzieci uczą się rozwijając w sobie takie umiejętności, jak samodzielność, umiejętność współpracy i zabawy w grupie, poznawanie i przestrzeganie norm i zasad społecznych, otwartość na nowe rzeczy, aktywność czy chęć współpracy.
Nauka przestaje więc być utożsamiana z nadludzkim wysiłkiem, zniechęceniem i nudą. Staje się znakomitą rozrywką, skutecznie rozbudzając naturalną ciekawość poznawczą dzieci, jeśli np. korzystamy z zestawów edukacyjnych zawierających bogatą w ilustracje, ciekawe pomysły i zagadki , więc patrząc w tym przypadku na zabawę dostrzegamy jej ogromne walory edukacyjne – nie tylko ułatwiające opanowanie szkolnych umiejętności, ale również uczące życia, w szczególności w jego społecznym wymiarze.
Takie zabawy jak:
Konstrukcyjne
Pobudzają wyobraźnię. Zabawy konstrukcyjne ćwiczą sprawność manualną dziecka oraz rozbudzają jego kreatywność. Polegają na budowaniu, wytwarzaniu czegoś nowego. Zabawy tego typu doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy.Tematyczne
Uspołeczniające. W tego rodzaju zabawach dziecko naśladuje czynności zaobserwowane w swoim otoczeniu. Najistotniejszą cechą tej zabawy jest jej temat, dzieci bawią się w coś: dom, sklep, szkołę.Rytmiczno-ruchowe
Ćwiczą sprawność i wzmacniają siłę. Zabawy te są naturalną aktywnością każdego dziecka i zaspokajają potrzebę ruchu. Dzieci ćwiczą swoją sprawność, zręczność, siłę, szybkość, poczucie rytmu.Badawcze
Zaspokajają naturalną ciekawość świata. Zabawy tego typu są wynikiem naturalnej dziecięcej potrzeby poznawania otaczającego je świata.Dydaktyczne
Mają wartości kształcące. Tego typu zabawy są celowo organizowane przez dorosłych w celu wpojenia dzieciom nowych umiejętności i przekazania wiedzy o świecie.